Gezond eten


Gezond eten is vooral voor chronisch zieken erg belangrijk, echter heeft iedereen baat bij gezonde voeding. Op deze pagina leest u een aantal gezonde voedingstips.

  • Gebruik zoveel mogelijk gezonde vetten, dat wil zeggen onverzadigde vetten (zoals in allerlei soorten olie, vloeibare vetten en in zachte margarines (kuipjes), in plaats van verzadigde vetten. 


  • Eet tweemaal per week vis, waarvan tenminste één keer vette vis. Voorbeelden van vis met veel gezonde vetten zijn zalm, heilbot, sprot, makreel, haring en paling. 


  • Gebruik per dag minimaal 200 gram groente en 2 stuks fruit. 


  • Beperk het gebruik van zout tot maximaal 6 gram per dag. Dit kunt u doen door bijvoorbeeld geen of minder zout aan de warme maaltijd toe te voegen en zo min mogelijk kant-en klaar producten te kopen. 


  • Beperk het gebruik van alcohol. Het advies voor mannen luidt om maximaal twee glazen alcohol per dag te drinken en voor vrouwen maximaal één glas per dag. 


  • Zorg voor een optimaal gewicht, dat wil zeggen een BMI kleiner dan 25/kg/m². 


Voor vrijwel iedereen is het van belang om én de eetgewoonten te veranderen én meer te bewegen.

Wilt u meer weten over gezonde voeding?


Kijk dan op thuisarts.nl of ga naar de website van het voedingscentrum. Hier vindt u alles over o.a. afvallen, recepten, diëten, voeding en borst/flesvoeding en vitaminen en supplementen.

Eet gezond en gevarieerd.